Äitiyspäivärahapäätös. Wau. Olen onnellinen ja iloinen ja tunnen itseni arvokkaaksi kansalaiseksi. Joka tavalla. Olen tehnyt viimeisen kolme vuotta töitä, tienannut, kerännyt eläkettä ja maksanut ennakkoveroja ja YEL-maksuja kuin kunnon kansalainen konsanaan. Olen herännyt ennen kuutta aamulla ottaakseni vastaan puoliuniset lapset, valmistanut ruokia hervottomissa kattiloissa, leiponut sämpylöitä ja pullia, tehnyt kiisseleitä, puhallellut kolhuja ja lohduttanut joukosta savustettuja.

Olen nukuttanut päiväunille, kuskaillut kerhoon, järjestänyt omat menoni sen mukaan että vanhemmat ovat voineet huoletta tuoda lapsensa ajoissa ja saaneet hakea hoidosta ruokitut ja hoivatut lapset. Olen siirtänyt lääkäriaikoja lukemattomia kertoja, yhtä lukemattomia kertoja olen käyttänyt lääkärissä lapsia isolla joukolla. Olen pitänyt huolen siitä, että olen ollut täysin hoitolasten käytettävissä kello puoli seitsemästä neljään, välillä tosin oli kausi jolloin hoitopoika oli hoidossa vähintään viiteen, monasti kuuteenkin asti.

Olen tästä kaikesta saanut siis palkkaa josta olen maksanut pakolliset yhteiskunnalliset maksuni eli käteen on jäänyt ruhtinaalliset 600-700 euroa kuussa. Josta olen sitten luonnollisestikin ostanut maaleja, kankaita, leikkikaluja, lapioita, hiekkaa hiekkalaatikkoon ja ruokaa jotta työmaa toimii hyvin. Ja nyt se tuli. Lopullinen mittari siitä kuinka arvostettavaa se onkaan, että tähän maahan vielä yhden tulevan veronmaksajan teen. Yhden vielä, joka pitää huolen aikanaan siitä, että eläkekassassa on rahaa minulle, sinulle ja naapurin Markulle.

Sen arvo on 390 euroa kuussa miinus verot. Onneksi nyt ei tarvitse sitä maalia enää ostaa. Eikä hiekkaakaan. Eikä mitään muutakaan. Ehei, en saa minimiäitiyspäivärahaa, saan enemmän! 40 senttiä enemmän kuin ilman palkkatuloja ollut kanssasisar. Jiihaa ja hurraa. Ja mitä sanoikaan sisko, joka sattui olemaan paikalla kun Kelan arvokkaan lappusen lukaisin. "Järkevämpää olisi olla työttömyyskorvauksella, se on enemmän". Juu.

Tiedän. Lasten tekijöitä rangaistaan. Samalla kun niitä jotka lapsia ei tee, syyllistetään siitä että romahduttavat syntyvyysluvut. On se, lottovoitto syntyä Suomeen...