Tästä piti laittaa jo aiemmin tänne, mutta kun tosiaan, joka aivaten ainoa kerta kun ajatuksen kanssa olen tähän istunut tapahtuu jokin seuraavista: "äiti, mä haluan omenaa", "äiti, mä en löydä hanskoja", "äiti, toi kiusaa" tai vaihtoehtoisesti haisevan paketin ruokahuuto saa viimeisenkin järkevän ajatuksen katoamaan korvien välistä. Nyt on hiljainen hetki joten, kirjaanpa nyt tämän jutun tänne jota eräänkin kerran olen telkkarin katselun lomassa miettinyt.

Mainonta. Eikä mikä tahansa mainonta, vaan ripsivärimainonta. Siinä sitä on sitten maailman kertaavin systeemi. En nyt yhtään muista minkä merkkinen tämä uusi ripsiväri on jota tällä hetkellä mainostetaan moneen otteeseen päivän mittaan töllöttimessä, mutta se mainos. Voi hiittinen, että se pistää risomaan. Kerran toisensa jälkeen. Mainoshan menee suunnilleen näin...

"Ensimmäinen ripsiväri joka erottelee ja pidentää ripsiäsi satatuhatkertaisesti", tai jotain vastaavaa. Miten niin ensimmäinen? Näitä ensimmäisiä pidentäviä on mainostettu viimeisen viisi vuotta vähintään. Joka aivaten ainoa kerta kun markkinoille tulee uusi ripsiväri, on se "ensimmäinen". Miten se on mahdollista? Miten voi olla ensimmäinen jos ensimmäinen on tullut jo viisi vuotta sitten, ja neljä vuotta sitten ja kolme... Ensimmäinenhän voi olla vain KERRAN, eikö? Ei autojakaan mainosteta tyyliin "ensimmäinen joka liikkuu eteenpäin". Että minua risoo se mainos.

Voiko mainostajan haastaa oikeuteen valehtelusta? Eikös jokin meikkiyhtiö juuri saanut tuomion harhaanjohtavasta mainonnasta? Tässä olisi uuden syytteen paikka. P-le! Irkku ei tällaista vedätystä siedä. Jos tämä vallan tällaiseksi menee, otan minäkin tavakseni allekirjoittaa kaikki kirjoitukseni "ensimmäinen kotiäiti joka ärsyyntyi", vaikka aivan varmasti muutkin ovat huomanneet tämän omalaatuisen epäkohdan.

Muutenkin mainonta on mennyt alaspäin kuin lehmänhäntä. Missä on kaikki hyvät mainokset? Kekseliäät ja omaperäiset? Minun ostohalukkuuttani ei todellakaan lisää millään tavalla punainen auto, joka musiikin säestyksellä ajelee pitkin poikin mutkaisia teitä saati iso joukko vaippahousuisa lapsia jotka juoksevat kilpaa maaliviivalle. Ei hitto. Kyllä äitien kykyä päättää vaippamerkki, jota käyttävät lapsillaan, hieman aliarvioidaan.

Yksi harvoista mainoksista jotka tänä päivänä jaksaa aivan oikeasti naurattaa ja joka ilmeisesti on näin ollen ajanut asiansa, eli saanut ihmiset kiinnittämään huomiota siihen että yrityksen nimi on muuttunut, on ex-IFIn mainos jossa isä lepertelee poikansa valokuvalle baaritiskillä. Okei, lopun tuttipullot on hieman liioittelua, mutta muuten mainos on onnistunut. Samoin kuin IF-vakuutusyhtiön hiiriperhemainokset. Onko tämä siis ymmärrettävä niin, että IF-alkuiset firmat osaavat mainostaa? Ei hajuakaan, mutta itse olen perin tympiintynyt anti-age-, Satu Ruotsalainen- ja "maailman ensimmäinen"-mainoksiin.

Nimim. Ja mitä ihmettä tapahtuikaan VRn kiviukoille?