Irkku on saanut niin tarpeekseen mm Maskun mainoksesta. Tiedättehän, siitä jossa neitonen nojailee puutarhakalustoon ja toteaa, että piti ostaa vain puutarhatuoli, mutta ostikin sitten koko kaluston kun oli niin halpa. Tai missä mies pomppii sängyn jalkapäässä istuallaan ja toteaa, että piti ostaa vain petauspatja, mutta ostikin sitten koko sängyn kun oli niin halpa. Tai perhe, joka istuu sohvalla ja toteaa, että piti ostaa nojatuoli, mutta ostettiinkin koko kalusto kun oli niin halpa.

Miksikö tämä ärsyttää irkkua? Irkku kuuntelee uutisia, lukee lehtiä ja aika monesti joka paikassa toitotetaan, kuinka kovaa vauhtia ihmiset tuhlaa ja kuinka kaatopaikat täyttyy ja kuinka kohta, kamalimmissa mielikuvissa, me hukumme paskaan. Niin juuri, siihen. Käytöstä poistettuihin mikroihin, sohvakalustoihin, vaatteisiin, kenkiin ja polkupyöriin. Ja samaan aikaan markkinamiehet tekevät mainoksia joiden pyrkimys on saada ihmiset nakkaamaan se hyvin toimiva sohva pois uuden alta. Se ihan hyvä sänky uuden paikalta.

Eikä siinä mitään, jos joillain ihmisillä on rahaa ostaa ennemmin koko kalusto kun se nojatuoli, kunhan se vanha menisi kiertoon.Valittettavan harvoin niin kuitenkaan käy. Aika usein käytetty sohva tai sänky päätyy sohvien ja sänkyjen hautuumaalle. Onneksi ne sentään ovat pääosiltaan maatuvia, mutta entäs se sittarista vuonna muna ostettu muovinen puutarhakalusto? No sepä sitten ei maadukaan.

Joskus aiemmin purnasin hajonneen kodinkoneen yhteydessä epäreilusta käytännöstä, jolla peräänkuulutetaan kuluttajien vastuuta vaikka esimerkiksi viihde-elektroniikan valmistajat työntävät markkinoille silkkaa paskaa joka hajoaa samantien kun takuuaika menee umpeen. Valmistajilla sitä vastuullisuutta ei tunnu olevan pikkurillin pään vertaa, mutta kuluttujiahan siitä kerskakulutuksesta syytetään eikä niitä valmistajia, jotka tekevät kertakäyttökamaa.

Irkku on valmis kysymään yhä uudestaan paitsi valmistajien vastuun, myös mainonnan vastuun perään. Paitsi että mainonnalla tuetaan tänä päivänä kerskakulutusta, sillä tuetaan myös alkoholin myyntiä vai mitä sanotte mainoksesta, jossa siiderin voimalla kauniit ja hyvinvoivat nuoret aikuiset kohoavat ilmaan kun on niin julmetun hyvä fiilis? Tai jossa komea ja korskea nuori mies sekoittelee oivan kermaliköörin jäillä suoraan tehosekoittimeen ollen pippaloiden kunkku? Nuoretkin katselevat televisiota, irkusta alkoholimainonnan saisi kieltää täysin.

Myönnettäköön lopuksi, että irkku on törmännyt myös mainokseen, jolle antaa täydet pinnat hyvänä ja herättävänä hyödyllisenä mainoksena. Mainokseen, jossa komeaa auton nokkaa näytetään, autoa kuvataan ylhäältä päin, takana puhuu mies joka kertoilee loistavista ajo-ominaisuuksista ja ylellisestä mukavuudesta ja jota irkkukin jäi tuijottamaan. Lopulta auto jarruttaa, ei äkkinäisesti mutta suhteellisen napakasti ja pysähtyy tielle pallon perään kirmanneen lapsen eteen. Ennakoiva ajotapa, tiedät kyllä miksi. Täydet pointsit liikenneturvallisuuskeskukselle erittäin hyvästä ja loistavasta mainoksesta. Jos kerran irkkukin jäi seuraamaan mainosta odottaen minkä merkkinen auto on ollenkaan niin mainio ja loistava ja vaikka mitä, niin kuinka moni muu onkaan tehnyt samoin? Ja lopulta todennut, että hittolainen, ei se ollutkaan automainos vaan jotain paljon parempaa. Sillä liikenneturvallisuuden kanssa on aina töitä.

Se on moro, siirryn pyykkäämään.