Niin että läjähti. Koulusta palasi poika 15v suu leveässä virneessä ja pilke silmäkulmassa. Opettaja oli pikaisesti silmäillyt koetta ja todennut että läpi meni ja kokeen arvosanaksi saattaa tulla jopa kasi! Ohhoh! Kaikista tyytyväisin poika oli kuitenkin siitä, että hän oli tajunnut miten kokeisiin kuuluu lukea. Ei auta että pelkästään lukee tekstin läpi, vaan pitää samalla ajatella mitä lukee eikä suinkaan miten se ja se flippi saadaan skeittilaudalla onnistumaan tai pitäisikö mennä kalaan vai trampoliinille.

Miten minä muistaisin, että olen tolkuttanut vuositolkulla tätä asiaa pojalle. Kuten myös sitä tosiseikkaa, että kun kirjoittaa tärkeimmät asiat ylös edes kerran lukujen lomassa ne jää paremmin muistiin. Puhumattakaan siitä, kuinka kannattaa alleviivata tärkeimmät asiat ja kerrata ne vielä koulussa jos ei viitsi nähdä sitä kirjoittamisen vaivaa. Tosin tätä nykyä koulukirjoihin ei kuulemma saa tehdä edes alleviivauksia jos sitten ei halua keväällä kumitella koko kirjaa tai hankkia koululle uutta.

Voiko tosiaankin näin simppeli asia mennä perille ihan yhtäkkiä vasta nyt kun kouluakin on käyty jo monta vuotta? Merkillistä! Ilmeisesti koulussa ei enää opeteta kunnolla oppilaille miten kokeisiin luetaan ja koska poika 15v on aina ollut omanlaisensa, ei tämä ole ottanut kuuleviin korviinsa äidin neuvoja siitä miten niihin kannattaisi lukea. En tosin mene takuuseen siitä, että opettajankaan neuvomana ne olisi sinne pähkinään uponneet mutta mistä senkään tietää. Hittolainen!

En tiedä onko tämä koulukohtainen, kuntakohtainen vai ajan mukanaan tuoma suuntaus, mutta meidän tenavista ei kukaan ole vetänyt edes vihkoihinsa marginaaleja. Äitiä, joka on tätä marginaalittomuutta ihmetellyt, on katsottu kuin mielipuolta. "Ei sellaisia kukaan tee eikä ope ole ikinä käskenyt tehdä". Mikäli marginaalittomuuden ehdottomuudesta puhuisikin vain poika 15v saattaisin kuvitella tämän haluavan päästä helpommalla mutta kun teinikin on aina sanonut ettei niitä tarvitse tehdä niin kai se sitten on niin. Eikä niitä näy kyllä näiden kavereidenkaan vihoissa.

Oliko koulunkäynti sitten vain niin paljon kurinalaisempaa ennen vai mikä sen voi selittää? Minä en ymmärrä, en kertakaikkiaan. Kyllä minun kouluaikanani ne marginaalit vedettiin vihon sivuihin ja auta armias oppilasta joka niitä ei ollut tehnyt. Sehän oli pahimman luokan laiskuutta ja itsellekin se oli kamala paikka jos huomasi marginaalin unohtaneensa.

Taas tämä lähti lapasesta. Tärkein juttu siis, poika pääsi kuin pääsikin läpi, ja säästyi ehdoilta! Jiihaa! Ja nyt iltapäiväkahvin keittelyyn.