Mutta ihan kohta kahdeksan kuitenkin ja sekin on jo jotain! Etenkin kun akka heitti kyljelleen yhdeltätoista ja sitkaasta yrityksestä huolimatta oli umpiunessa jo vartin päästä. Hah! Olen nukkunut! Ja syytä kyllä onkin, tänään on edessä vielä eilistä touhukkaampi päivä. Eilen sitä touhua ei ollutkaan kuin illansuussa jolloin olin jo pessyt kaksi koneellista pyykkiä (teinin huoneen petivaatteet, pyyhkeitä jne) ja ryhdyin tosissani toimimaan.

Sitä tosissaan toimimista ennen olin tosin istunut muutaman ajan nojatuolissa ihmetellen pyöröpuikkojeni ohuutta ja todeten ne aivan liian ohuiksi minun kutomiskäsialalleni. Niin. Ilmanko kudon villasukatkin nelosen puikoilla, niinhän se äitikin sanoi moneen kertaan kun vauvaneuletta tälle esittelin teiniä odottaessani että "herramunjee, kyllä on siistiä jälkeä mutta eikö sun likka sormet väsy kun noin kireetä kudot". Mistä tämäkin nyt mieleen...

No, oli miten oli, minä aloin tehdä pipoa. Kokeeksi. Vaikka sukatkin on puikolla. Minä en vain mahtanut itselleni mitään kun satuin lukemaan soolon blogin kommenttilootasta vastakommentin ja sitten minun sormiani alkoi syyhyttää (sopii muuten loistavasti tähän meidän syyhysoppaan tämä sana!) ja minun oli ihan PAKKO huudella täälläkin pipo-ohjevinkkiä kun oli ihan PAKKO päästä niitä pyöröpuikkoja ja no, kyllä te tiedätte miten nämä PAKOT menee.

Kuinka ollakaan, soolo vinkkasi itse hyvää pipomallia ja sitähän minä puikoilla vispasin ukon tehdessä lähtöä kaupoille. Pyysin ukkoa tuomaan kauppareissulta nelosen pyöröt jos osuu simiin, jälki kun tosiaan oli aivan liian kireää. Mikä onni että ukko oli menossa myös löytötavarataloon ja mikä onni että olin tosiaan hoksannut a. kauppojen olevan kiinni tänään ja b. tutkia aluslakanatilanteemme. Niinpä niin, viime kertaisen lakananvaihdon yhteydessä suoritettu kahden aluslakanan roskiin lykkääminen oli aiheuttanut kahden lakanan vajeen.

Arvatenkin ukko toi aivan järkyttävän pitkät pyöröpuikot, 80 senttiset on ehkä hieman liioittelua pipon kanssa. Koska puikot nyt oli vain pakko saada niin minä hilppasin tämän kauppareissun jälkeen vielä pikana käymään vapiksessa ja kas, kotiin palasin 40 senttisten pyöröjen kanssa. Jälki alkoi kummasti muistuttaa paljon enemmän joustoneuletta kun vaihdoin puikot kutimeen, tosin aikuisen pipoa tuosta ei taida tulla enää. No, senpä ei väliä, teen siitä spedelle pipon ja soololle aloitan ihan suosilla noilla nelosilla kun saan tuon pipon valmiiksi. Johan se on puolessa, minä näet urakoin sitä vielä ysin jälkeen illalla lisää kun tuijottelin touhaamistuokioni jälkeen telkkaria.

Niin, se touhaamistuokio. Puikot haettuani huutelin speden suihkuun, prinsessa ja junnu oli siellä jo aiemmin käyneet. Pesimme ja puunasimme itsemme ja spede jäi vielä suihkuttelemaan kun itse siirryin jo kuivaustouhuihin. Rasvasin itseni senttisentiltä, sen perään kuivasin speden ja rasvasin tämän, huutelin junnun alakertaan ja rasvasin ja heti perään prinsessa rasvattavaksi. Prinsessan jälkeen ukkokin hilppasi suihkusta pois ja rasvasi selkäni, minä nakoin rasvat tämän selkään ja kas, suurin osa porukasta oli huollettu.

Pyyhkeet kannoin suoraan pyykkikoneeseen ja nakkasin koneen pyörimään kolmatta kertaa eiliselle, samaan koneeseen päätyi ne ennen suihkua käytetyt vaatteet. Poika 14v tuli pikana käymään kotosalla suihkussa ja lähti vielä ulos, tämä ja poika 16v rasvasivat itsensä illalla kympin kanttiin kyliltä kotiuduttuaan. Nyt olisi edessä suihkusessio kaksi eli ensin nakon junnun suihkuun ja kohta pitänee herätellä prinsessakin pesulle. Ukko on lähdössä sitä autoa laittelemaan puoliltapäivin eli siihen mennessä koetan saada kaikki peditkin uusiin lakanoihin.

Koska meillä on edelleen kylmä sotatila käynnissä niin eilenkään ei liiemmin puhuttu. Paitsi iltasella, minä en nyt taaskaan ole täysin kartalla tuon urpon kanssa. Hieman ennen yhtätoista tämä käyttäytyi normaaliakin normaalimmin ja tuli kysymään josko tulen tämän kanssa katsomaan leffaa sänkyyn. Mitä?  Oliko se sitten se kun olimme siinä kuitenkin mm sen rasvailun tiimoilta joutuneet vaihtamaan sanan jos toisenkin?

Yksi niistä vaihdetuista jutuista sai kyllä lievästi niskakarvani nousemaan pystyyn, vaikka ymmärsin varsin hyvin miksi ukko oli ajatellut että ei minulla mitään ole lauantaille sovittuna. Silti, voisi minuakin infota ja hyvissä ajoin, tämä näet ilmoitti että serkkupojan tyttö on tulossa meille prinsessan kanssa leikkimään siksi aikaa kun he sitä autoa laittelevat. Aha. Serkkupojan tyttö on kyllä ihan kiva ja ok mutta niinpä niin. Minä olin ehtinyt sopimaan ukon siskon kanssa jo ihan eri jutut tälle päivälle.

Junnu on lähdössä ukon siskon ja tämän nuoremman tyttären sekä papan kanssa mökillä käymään ja tarkoitus oli että tämän vanhempi, tokaluokkalainen, tytär tulee meille päiväksi hoitoon. Nämä pikkuserkukset ei välitä tokaluokkalaisen seurasta tippaakaan kaksin ollessaan joten homma ei todellakaan toimi. Lopputulema olikin se että tokaluokkalaista vahtii anoppi tänään ja junnu lähtee kuin lähteekin sinne mökille. Huoh.

Vaan nyt, olen tässä kirjaamisen lomassa suihkuttanut junnun ja ensimmäinen koneellinen pyykkiäkin on pyörimässä. Luulenpa että alan perehtyä tähän siivouspuoleen, ts menen imuroimaan meidän ja lasten pedit makkarista että saan niihin puhtaat lakanat paikalleen. Ehkä piipahdan itsekin siellä suihkussa heti ukon, speden ja prinsessan jälkeen? Se on moro ja viettäkää mukava lauantai!